מהקאפיטל גייט באבו-דאבי למגדלי הנחושת בניו יורק, מגדלי הפאר משתלטים על קו הרקיע בערים הנחשקות בעולם. ומה בישראל? פרויקט Exchange Ramat Gan, מגדל המגורים היוקרתי ברמת גן, המתנשא לגובה 55 קומות ממשיך לשבור שיאים.

מה הופך מגדל לאייקון מוצלח, יוקרתי ומפורסם יותר ממגדלים אחרים?
לעתים מדובר בעיצוב ארכיטקטוני חדשני ופורץ דרך, לעיתים בהצבה של סטנדרטי איכות ויוקרה חדשים ולעתים הוא הופך לכזה הודות למגוון השימושים שהוא מציע לדייריו.

סקרנו את קו הרקיע במספר ערים בעולם ומיפינו את המגדלים שצדו את תשומת ליבנו, ברובם מגדלים ייחודיים המהווים כאייקונים בלתי מעורערים עבור העיר, ולעיתים אף עבור המדינה, בה הם נבנו. את הטיול בעולם סיימנו ברמת גן שבקרוב גם לה יהיה צמד מגדלים אייקוניים להתגאות בו.

מה בישראל?

מגדל שלום בתל אביב, שימש כסימבול מאז בנייתו בשנות ה-60 ולמשך כ-4 עשורים להוויית העיר תל אביב המתפארת בקדמה ובראשוניות בתחומים רבים. המגדל שהתנשא לגובה של כ-120 מטר, החזיק בתואר המגדל הגבוה ביותר בישראל עד סוף שנות ה-90, אשר כבר במהלכן החלה בנייה מואצת של מגדלים נוספים עקב הצפיפות בגוש דן שהלכה וגברה לצד התמעטות הקרקעות הזמינות לבנייה שלא ענו על הביקושים.

אחד מפרויקטי המגדלים המסקרנים ביותר, בעיקר בזכות מיקומו האסטרטגי במתחם הבורסה בר"ג, קרבתו לצירי התנועה המרכזיים של גוש דן ותכנונו האדריכלי החדשני הוא פרויקט EXCHANGE RAMAT GAN הנבנה בימים אלה. התחזיות מראות כי הוא צפוי למצב את מתחם הבורסה כאחד ממתחמי המגורים היוקרתיים ומתחמי התעסוקה המבוקשים ביותר בישראל.


מבשר מהפכה: אקסצ'יינג' רמת גן (EXCHANGE RAMAT GAN) 

אדריכלות: יסקי מור סיוון

בדומה לטוקיו, הונג קונג, ניו יורק או אבו דאבי, בקרוב צפויה גם רמת גן להתגאות באייקון אדריכלי פורץ דרך המשלב מגדל מגורים יוקרתי, מגדל עסקים מרשים ומודרני וביניהם שטח מסחר תוסס ופארק ירוק יפהפה.

מדובר בצמד המגדלים של פרויקט EXCHANGE RAMAT GAN הנבנה בלב מטרופולין גוש דן על מגרש של כ-8.1 דונמים. 

המגדלים המרשימים והדומיננטיים בעלי העיצוב האווירודינמי יבטיחו ביטוי אייקוני ונראות ממרחק בקו-הרקיע של גוש דן.

הקצוות המעוגלים, הקווים האורגניים, קירות הזכוכית היפהפיים, העיצוב הייחודי וגובהם המרשים של המגדלים – יוצרים מראה עוצמתי ומרהיב.

המגדלים, מקיימים יחסי-גומלין זה עם זה בשימוש במסות ובתוכנית העיצוב שלהם, מה שיביא למירב את הפתיחות ביניהם ואת הנוף הנשקף מהם. המרכז המסחרי שלרגליהם יעודד תנועת הולכי רגל ויחבר בין שכונת המגורים והפארק שממזרח למגדלים החדשים שמצפון ומדרום.

EXCHANGE RAMAT GAN הינו פרויקט דגל אשר נבנה תחת החזון של שילוב תעסוקה ומסחר בסמוך למגורים, לעורקי תחבורה ולאמצעי תחבורה משמעותיים, התואם לעולם המשתנה לנגד עינינו כמעט בכל המובנים – ובייחוד בהיבטים הכלכליים והחברתיים. 

את מגדל המגורים, אשר יתנשא לגובה 55 קומות ובהן 355 דירות יוקרה, בונה חברת אזורים. גובה המגדל המרשים, ללא בניינים גבוהים סביבו, יאפשר נראות מושלמת גם של הים הכחול במפתח של 180 מעלות הנשקף מצפון, דרום ומערב. 

השילוב בין הארכיטקטורה הייחודית של המגדל לתכנון הפנים העכשווי, בהשראת האורבניות השוקקת, כולל לובי עוצמתי ומרשים אשר יקבל את המגיעים. 

עוד במגדל, בריכה חצי אולימפית פתוחה הממוקמת בגובה 4 קומות, וכן חללי עבודה אורבניים, חדרי ישיבות ואיזורי עבודה מעוצבים בקומת הגלריה.

את מגדל המשרדים מקימה חברת מגדל ביטוח, והוא יכלול 3,000 מ"ר שטחי מסחר ועוד כ-60,000 מ"ר של שטחי משרדים. 

מגדל המשרדים הנבנה על ידי חברת מגדל ביטוח, יתנשא לגובה 216 מטר ויכלול 45 קומות מרווחות עם גמישות תכנונית הכוללות שתי מרפסות בכל קומה. לצד משרדים מעוצבים יהנו העובדים גם מנוף מרהיב מכל עבר: מראה הים הנשקף ממערב סביב ב 180 מעלות והנוף האורבני של מטרופולין גוש דן ממזרח.

מתעניינים בפרויקט ECCHANGE RAMAT GAN?

השאירו פרטים, וניצור קשר בהקדם!

    מגדלי הלהבה – (Flame Towers) באקו, אזרבייג'ן 

    אדריכלות:   HOK

    שלישיית מגדלי הלהבה הסימטריים מצופי הזכוכית בעיר באקו, מתנשאים לגבהים שבין 140 ל-190 מטרים וייחודם הוא3 בעיצובם המזכיר בצורתו להבות אש של ממש. ביחד עם כ-10,000 גופי תאורת הלד (LED) שפרושים עליהם, משמשים המגדלים בלילה מעין מסכי ענק המקרינים להבות אש, דגלים ודמויות סמליות. מכאן גם שמם 'מגדלי הלהבה'. 

    על אף עיצובם הזהה, לכל מגדל שימוש ייחודי, הגבוה מביניהם בניין בן 39 קומות משמש כמגדל מגורים ומכיל 130 דירות יוקרה.  המגדל השני בן 36 הקומות משמש כמלון ובו 318 חדרי אירוח הצופים אל הנוף עוצר הנשימה ואילו המגדל השלישי הינו מגדל הכולל כ 32,500 מ"ר מסחריים למשרדים. 

    שלישיית המגדלים הממוקמת על גבעה הצופה אל הים הכספי, הפכה בשנים האחרונות לסמלה של העיר המתחדשת והיא מסמלת את העושר בו נתברכה הודות לשפע הנפט שהתגלה בשטחה ואת הקדמה הטכנולוגית שצמחה בה.

    מגדלי פטרונס (The Petronas Towers)  – קואלה לומפור, מלזיה

    אדריכלות: סזאר פלי

    מסוף שנות ה-90 ועד שנת 2004 היו מגדלי פטרונס המגדלים הגבוהים בעולם. זוג המגדלים המרשים מתנשא לגובה של כ-452 מטרים ובכל אחד מהם 88 קומות.

    האדריכל המתכנן, סזאר פלי תכנן את הצמד המרהיב בסגנון פוסט-מודרני כדי שיהוו סמל חדשני לקואלה לומפור של המאה ה-21. היופי והייחודיות של השניים טמון בשילוב שבין המודרניות מחד לבין המסורת של מלזיה ומוטיבים מהאמנות האיסלמית מנגד. 

    החיבור הייחודי שבין ישן וחדש, מסורתי ופוסט-מודרני, שמציגים גורדי השחקים הללו בא לידי ביטוי בערבסקות האיסלמיות, במבנה השער שנוצר על ידי המגדלים ו"גשר השמיים" שמחבר ביניהם ובצורות הגיאומטריות של המבנים לצד אלמנטים מודרניים כמו הזכוכית והנירוסטה, העוטפים את המגדלים.

    על אף שמשנת 2004 הצמד אינו מחזיק בשיא גובה, הם עדיין מחזיקים בשיא עולמי, בתור זוג הבניינים ה"תאומים" הגבוהים בעולם כאשר גם היסודות שלהם הם העמוקים בתבל, 120 מטרים עומקם! זאת עקב ייצוב המבנים המורכב שהצריך סוג הקרקע שבאזור ומשטר הרוחות שמסביב.

    הגשר הייחודי המחבר בין המגדלים בקומות ה-41 וה-42 נבנה בקרקע, והונף למיקומו בין המגדלים, כשקשת מצולעת מתחתיו תומכת בו.

    קאפיטל גייט (Capital Gate) אבו-דאבי 

    אדריכלות: RMJM

    הקאפיטל גייט, גורד השחקים המתנשא לגובה 35 קומות, הינו אחד הבניינים הגבוהים ביותר באבו דאבי, אך לאו דווקא גובהו הוא מה שמחייד אותו אלא דווקא העובדה שהוא נבנה בהטייה כמעט בלתי אפשרית של 18 מעלות, דבר שהעניק לו את הכינוי "המגדל הנטוי של אבו דאבי".

    המגדל, שנבנה בשנת 2010, ‌גזל ממגדל‌ ‌פיזה‌ שבאיטליה‌ ‌את ‌התואר הייחודי של המבנה‌ ‌הנטוי‌ ‌ביותר‌ ‌בעולם, שכן נטייתו כיום היא של כ-3.5‌‌ מעלות "בלבד". 

    המטרה‌ ‌הסופית‌ ‌של‌ ‌הפרויקט‌ ‌היתה לאתגר את כללי האדריכלות  ולבנות מבנה שיעלה את אבו דאבי על ‌המפה‌ ‌העולמית  ואכן ייחודיות זו העניקה לו את הכבוד להיכנס לספר השיאים של גינס בתור "הבניין הנטוי ביותר מעשה ידי אדם" בעולם.  ‌

    הטייה זו של המגדל מתאפשרת הודות לטכנולוגיות בנייה מתוחכמות שיושמו בבנייתו בכדי לחזקו ולהקנות לו יציבות, בפני זעזועים של רעידות אדמה ורוחות מדבר חזקות.

    התכנון האדריכלי הייחודי של המבנה הנראה כגל גל גדול המתרומם מן החול שאב השראתו מן ‌הנוף‌ ‌אשר‌ ‌מקיף‌ ‌את‌ ‌אבו‌ ‌דאבי צורת הדיונות במדבר אשר עוצבו בידי הרוחות וגלי הים של המפרץ הפרסי. בשל צורתו הגלית ונטייתו, כל חלק בבניין מצוי למעשה בזווית אחרת.

    גורד‌ ‌השחקים‌ ‌המרשים‌, ממוקם במרכז העסקים של העיר והוא נועד לשימושים מעורבים, רובם עסקיים. הבניין כולל בתוכו, משרדים, חדרי ישיבות וועידות, אולמות להקמת תערוכות, חנויות מסחריות, בית מלון הייאט ומרכז עסקים. בנוסף קיימת בו בריכת שחייה ומנחת מסוקים על הגג.

    מגדלי אבסולוט – (Absolute World Towers) טורונטו, קנדה

    אדריכלות:  מא יאנסונג

    מגדלי אבסולוט, הם צמד מגדלי מגורים מרשימים ובעלי קימורים ייחודיים שהקנו להם את הכינוי "מרילין מונרו". החיטובים העדינים שמזכירים את רגליה של השחקנית האגדית הפכו את צמד גורדי השחקים למפורסמים בכל העולם. 

    מגדלי אבסולוט בולטים בקו הנוף של מיסיסוֹגה, פרבר מתפתח של טורונטו באונטריו, קנדה. במיוחד למול הבניינים המרובעים הרבים שהשכונה מלאה בהם. העיצוב כולל מרפסות חלקות ושלמות שעוטפות כל קומה של הבניין.

    המגדל הגבוה מבין השניים, מתנשא לגובה של 179 מטר, בעוד השני גובהו 158 מטרים. 

    המגדלים נבחרו על ידי מועצת הבניינים הגבוהים והמגורים העירוניים של קנדה לבניינים הגבוהים המוצלחים באמריקה ששופטיה ציינו כי בעוד שבניינים אחרים בעלי קימורים, השתמשו במרפסות כדי להשיג את הצורה, או בחזית כולה, באבסולוט כל בניין בכללותו הינו מפותל על מנת להשיג את הצורה האורגנית, ובכך יצרו השניים ציון דרך יפה וחדש באזור עירוני מתפתח.

    מגדלי הנחושת (American Copper Buildings) – ניו יורק, ארה"ב

    אדריכלות: SHoP Architects

    מגדלי הנחושת ממוקמים בשכונת Murray Hill במנהטן, על גדות הנהר איסט ריבר. מדובר בשני מגדלי מגורים, אשר בנייתם הסתיימה בשנת 2017, הכוללים 761 דירות יוקרה המיועדות לשוק השכירות מתוכן 150 דירות מוקצות לדיור בר השגה.

    מגדלי הנחושת הם כיום המבנים הגבוהים בעולם המשתמשים בחיפוי נחושת בחזיתותיהם – השניים מחופים בנחושת בחזיתותיהם הצפוניות והדרומיות ובזכוכית בחזיתות המזרחיות והמערביות.

     צמד מגדלי הברונזה המרהיב אינו זהה, האחד מתנשא לגובה 143.1 מטר וכולל 40 קומות ואילו השני גובהו 164.6 מטר וכלולות בו 47 קומות. 

    צורתם הכפופה של המגדלים נועדה ליצור תחושה של ריקוד, תנועה, זרימה ואנרגיה כאשר ביניהם בגובה של כ-90 מטרים מהקרקע, מחבר גשר שגובהו שלוש קומות ובו בין היתר בריכת שחייה שאורכה כ-23 מטרים.  הגשר המרשים מחבר בין הקומות  27-29 של הצמד.

    אחרים מפרשים את הצורה של השניים כאילו ביקשו המגדלים לעוף כל אחד לכיוון שונה אך גשר השמים מחזיק בהם ומחבר בינהם במותניהם.

    מעבר לבריכה הממוקמת בגשר המחבר, מצוידים המגדלים גם בחדר כושר, רחבת תצפית, לאונג'ים לדיירים ולמבקרים וכן בריכה הממוקמת בראש המגדל המזרחי. החלק העליון של המגדל המערבי משמש כמרחב מכני.

    מתעניינים בפרויקט ECCHANGE RAMAT GAN?

    השאירו פרטים, וניצור קשר בהקדם!