איך הפכה חניה פרטית בלב העיר למצרך נדיר

במקביל לתוכניות לקידום תחבורה ציבורית ואמצעי הסעת המונים בערים מרכזיות בארץ, החל בשנים האחרונות שינוי בתפיסה התכנונית בכל הקשור לחניה, עם מגמה ברורה של הפחתת תקני חניה הן ברמה העירונית והן וברמה הממשלתית. ביוני 2016 פורסם בחתימתו של שר האוצר משה כחלון, תיקון לתקנות חוק התכנון והבנייה אשר יישומו קובע תנאים לצמצום תקן החניה ברמה הארצית. ההחלטה על הצורך בצמצום מקומות החניה במרכזי הערים הגדולות, נתקבלה כבר בשנת 1997 בממשלה, אך עד לפרסום התיקון היא יושמה במסגרת יוזמות מקומיות בלבד.

תקני החניה מגדירים את מספר מקומות החניה המוקצים לכל מ"ר בנוי, כאשר התקן הארצי שרווח, בעבר אפשר חניה אחת לדירה ששטחה 120 מ"ר. 

צמצום תקני החניה, החל בבנייני משרדים באזורי תעסוקה, ובהדרגה יושם גם בבנייני מגורים חדשים הנבנים במטרופולין תל אביב וערי הלוויין וכן בירושלים. בעיר תל אביב למשל, ככל שהפרויקט קרוב יותר למוקדי תחבורה ציבורית או ממוקם ברובעים מרכזיים בעיר, כך התקן נקבע להיות נמוך יותר ויכול אף לעמוד על 0.5 בלבד, כלומר חצי חניה לדירת מגורים. 

למכירה דירה ללא חניה
ההשלכות של מדיניות צמצום התקנים, כבר כיום ואף יותר בעתיד, יבואו לידי ביטוי בפרויקטי מגורים שישווקו דירות ללא מקום חניה. הציבור, שהתקשה עד כה לוותר על הרכב השני, יצטרך לאור המציאות החדשה לוותר גם על הרכב הראשון.
להבדיל מרשויות רבות אחרות, בירושלים קיים תקן עירוני 5166 (שעודכן ע"י 5166ב') המתייחס למרקמים השונים בעיר, אולם מתבסס בעיקרו על המרחק מצירי תחבורה ציבורית וממערכת הסעת המונים כמו הרכבת הקלה. כך למשל במרכז העיר ברחוב (מדרחוב) אגריפס, נבנה פרויקט מגורים ללא חניות  כלל. מדובר במדרחוב עם חנויות ובתי קפה, הממוקם בקרבה לשוק מחנה יהודה ובו לא ניתן לראות אוטובוסים ורכבים שנוסעים ו/או חונים ברחוב.

בשכונת נחלאות, הממוקמת בסמוך לרובע הכניסה החדש לירושלים, נרשם כבר כיום מחסור של כ-400 מקומות חניה לרכבי התושבים.
רובע הכניסה לעיר, אשר ייבנה בעירוב שימושים בהיקף 1.2 מיליון מ"ר, יכלול את המרכז התחבורתי הגדול והמשולב בישראל ופרויקטי המגורים באזור, צפויים להיבנות ללא חניה או בתקן מצומצם של פחות מחניה לדירה.

ההיגיון שמאחורי שינוי המדיניות וצמצום התקנים הוא להסיט את התושבים אל התחבורה הציבורית ולצמצם פעילות של רכב פרטי, תוך הסתמכות גם על שירותי תחבורה שיתופיים, מערכות תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) ורכבים אוטונומיים הצפויים בעתיד. הקו המנחה: ככל שהמבנה קרוב יותר לתחבורה ציבורית כך תתאפשר לו לקבל פחות חניה.

הירשמו למידע נוסף ולתיאום פגישה!

    אך מה עושים עד שהעתיד יהיה כבר כאן?

    חלון הזדמנויות לאלו שלא מוותרים על הרכב הפרטי
    בירושלים, כמו גם בערי מטרופולין גוש דן, עומדות על הפרק תוכניות מקיפות לקידום תחבורה ציבורית נגישה, ירוקה ומהירה יותר, לרבות פיתוח צירי תחבורה ייעודים נוספים לתחבורה ציבורית כמו הרכבת הקלה, אך ייקח עוד זמן עד ליישומן בשטח. עד אז קשה לצפות מן התושבים לוותר על רכבם הפרטי ועל אפשרותם להתנייד.

    במציאות כזו שבה ילכו וייעלמו מהנוף פרויקטי מגורים במרכזי הערים הגדולות המציעים חניה לכל דירה, יש עדיין הזדמנות למי שיזדרז. פרויקט מגורים בפריים לוקיישן במרכז ירושלים הכולל חניון בן 20 דונמים עבור כ-260 דירות אמנם נשמע כמו חלום, אך במתחם רובע משרד החוץ בירושלים, של היזמיות קבוצת אביב ולני גרופ, ניתן עדיין להגשים אותו.

    הפרויקט, בעל התכנון האדריכלי המרשים, ממוקם במרחק של דקות ספורות משכונת נחלאות הציורית, מגן סאקר, מן הכניסה הצפונית לעיר וכן בסמוך לרובע הכניסה החדש לעיר. בעוד מצוקת החניה באזור כבר ניכרת, וזאת עוד טרם בנייתם של מגה פרויקטים ומגדלים רבי קומות המתוכננים באזור על פי תקני החניה החדשים, פרויקט רובע משרד החוץ כולל חניון רחב ידיים המתפרס על 2 קומות ובו יציאה וכניסה נפרדות לנוחות הדיירים.

    בשלב ב' של הפרויקט, אשר צפוי להתאכלס בקיץ 2023, נותרו מספר מצומצם של דירות גן ודירות בנות 3 ו 4 חדרים עם מפרט טכני עשיר, מרפסות הפונות אל נוף ירושלמי עוצר נשימה והמחיר כולל חניה!
    דיירי הפרויקט יוכלו להשאיר בנוחות ובבטחה את רכבם בחניון, ולהגיע בהליכה של מספר דקות לרכבת הקלה אשר תיקח אותם לכל יעד בעיר או לצאת לטיול רגלי בשוק מחנה יהודה הסמוך.

    המחירים בפרויקט, אשר בניית שלבו השני נמצאת בעיצומה, החל מ-3,700,000 ₪ לדירות 3 חד' ובתנאי תשלום ייחודיים לזמן מוגבל: 15% ברכישה ו 85% באכלוס + פטור מלא מהצמדה למדד!

    הירשמו למידע נוסף ולתיאום פגישה!