מתחם הבורסה ברמת גן: מהפכה של צמיחה

תוכניות הענק למתחם הבורסה ברמת גן המקודמות בימים אלו יובילו להגדלה דרמטית בהיקף שטחי הבנייה על ידי הוספת מגדלים רבי קומות שיכפילו פי 3 את השטח הקיים ויהפכו את האזור למתחם עירוב שימושים חדשני.

החזון: להפוך את מתחם הבורסה לסביבה ורסטילית שבה ימוקם רובע העסקים היוקרתי והמתקדם בישראל לצד, אזורי בילוי, מגורים ומבני ציבור.

רמת גן: התוכנית האסטרטגית 2021-2018 – אתגרים עתידיים

בשנת 2015 החלה עיריית רמת גן בתהליך הכנת תוכנית אסטרטגית כוללת ורב תחומית לעיר ובסופו של תהליך פרסמה את מסמך "התוכנית האסטרטגית 2021-2018 – אתגרים עתידיים".  המסלול האסטרטגי השני, מתוך שלושה המרכיבים את התוכנית, "מנועי צמיחה ויזמות" דן ב "עידוד צמיחה על בסיס יצירת תשתית כלכלית יציבה, המשקפת אורחות חיים עדכניים ומתאימה לשוק הגלוקאלי המאפיין מרחבים מטרופוליניים" וכולל התייחסות לתוכנית המתאר למתחם הבורסה ולמנהלת הבורסה אשר הוקמה באותה שנה.

הבורסה – עיר בתוך עיר

הקמת המנהלת היתה בגדר הצהרת כוונות מצד עיריית ר"ג. הצהרה שמאחוריה עומדת הבנת חשיבותו הקרדינלית של אזור הבורסה האחראי ל 60% מהכנסות העיר נכון לשנת 2015.  מקימי המנהלת בעיריית רמת גן ראו באזור כמבודל, שונה וכמעט אוטונמי בגדר עיר בתוך עיר ומכאן הרציונל להקמת המנהלת והפקדתה על ניהול המתחם באופן שיחזק את האיתנות הכלכלית של העיר, על שיפור המרחב הציבורי, ועל ביצוע פעולות לקידום המתחם בהיבטי השיווק והפיתוח.

חזון גדול ושאפתני לא פחות מחזונם של בוני הבורסה בשנות ה-60  

תוכנית המתאר ר"ג / 1800 אשר אושרה להפקדה במאי 2018 כוללת היקפי בנייה גדולים של כ-3.7 מיליון מ"ר לייעודים שונים, צפויה לממש את חזונם המשותף של ראש העיר ושל יורם דבש נשיא הבורסה ליהלומים אשר הגדירו כחזון לא פחות גדול ושאפתני מהחזון של בוני הבורסה בשנות ה-60.

התוכנית צפויה להוסיף למתחם מגורים מיוחדים, תיירות ומלונאות ותעודד עירוב שימושים יצירת מרחבים בטוחים מעודדי שהייה, חיי חברה ותרבות מקומית בדפוסים מעניינים ורלבנטיים (לשון התכנית האסטרטגית 2021-2018).

סמל של שינוי בעיר ובמרחב המטרופוליני

בשנים האחרונות ביצעה העירייה שורת מהלכים שיקדמו את הפיכת מתחם הבורסה לסמל של שינוי בעיר ובמרחב המטרופוליני. רחוב תובל, אחד הרחובות המרכזיים במתחם שופץ, המדרכות במספר רחובות הורחבו, הוכנסו מיזמי צבע ואומנות רחוב, לטובת שיפור האווירה ותחושת הבטחון הותקנה תאורת רחוב, נוספו פינות ירוקות ועוד. מהלכים אלה מצטרפים למספר לא מבוטל של יוזמות תרבות ופנאי שאותן קידמה העירייה בכדי להעניק למרחב גם זוית של פנאי ותרבות ולמשוך קהלים מהעיר ומן האזור.

קטליזטור תחבורתי – עליות ערך בשיעור של 19%-10%

"מתחם הבורסה, שער העיר הצפוני, יושב במיקום אסטרטגי ונושק לפרויקטים שהמדינה משקיעה בהם רבות, בין השאר, הרכבת הקלה והגדלת ההיקפים של הרכבות המגיעות למרכז. כראש העיר הפועל עם הנהלת העיר, עלינו למנף את ההשקעות האדירות של המדינה בפרויקטים אלו לטובת העיר רמת גן". כך ציין ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן באתר האינטרנט הייעודי של מתחם הבורסה.

ואכן התוכניות הנוגעות לאזור כוללות יצירת חיבור בין תחנת הרכבת ארלוזורוב לבין קו הרכבת הקלה, שיעבור בציר ז'בוטינסקי, ותהפוך את המרחב שבין תחנת הרכבת, ציר ז'בוטינסקי ושדרות אבא הלל סילבר למתחם עסקים מודרני רציף אחד.

קטליזטור צמיחה נוסף וחסר תקדים לאזור הבורסה רבתי הוא פרויקט המטרו העתידי – מיזם התחבורה הכביר בתולדות המדינה אשר עתיד לשרת עשרות אלפי נוסעים מדי יום.  קוי המטרוM1  ו M2 אשר יעברו סמוך לאזור צפויים להשביח את ערך הנכסים באופן משמעותי ולהביא לשגשוג של המתחם כולו יחד עם השכונות הסמוכות לו. על פי מקור בכיר במשרד האוצר, המטרו יגדיל את פריון העסקים באופן ניכר מחד, ויאפשר לבעלי דירות בקרבת תחנת המטרו לגבות שכר דירה גבוה יותר מאידך.

הערכות בעולם מדברות על עליות ערך בשיעור של 19%-10% בהתאם למרחק מהתחנה.

גם השכנות נהנות

לצד ההתפתחות האורבנית והפיתוח המואץ של האזור כולו, גם השכונות הסמוכות נהנות מהתעניינות גוברת ומצמיחה מחודשת.

שכונת ראשונים הוותיקה, שכנתו הדרומית של מתחם הבורסה, מושכת אליה בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי מקצועות בתחומי הרפואה, ההייטק והפיננסים העובדים באזור וכן משפחות צעירות מכל חלקי הארץ המעונינות להתגורר במיקום מרכזי ומתפתח, וצעירים השואפים ללמוד באחד מהמוסדות האקדמיים הרבים בגוש דן.

מעל 36 אלף חיפושי דירות בלוח יד2 בוצעו בשנה האחרונה בגבולות שכונה זו אשר אכלסה בתקופה האחרונה שלושה מגדלי מגורים חדישים בני 30-38 קומות ועוד מתוכנן בגבולותיה מגדל נוסף בן 60 קומות הנמצא בשלבי תכנון ראשוניים. בנוסף בשכונה קרוב ל-50 פרויקטי התחדשות עירונית (תמ"א 38 ופינוי בינוי) בשלבים שונים החל מתכנון ועד סיום הבנייה.

גם שכונת החרוזים, הגובלת בחלקו הצפוני של המתחם, ממשיכה לשבור שיאי ביקוש עם קרוב ל 55 אלף חיפושי דירות שבוצעו בשטחה בשנה האחרונה בלבד בלוח יד2. בשכונה כיום ישנם מעל 80(!)  פרויקטי התחדשות עירונית בשלבים שונים.

בדומה לשכונת ראשונים, האוכלוסיה בשכונת החרוזים מורכבת ממשפחות מבוססות מחתך סוציואקונומי גבוה.

כבר כיום נמצאות שתי שכונות אלה בין 5 השכונות המבוקשות ביותר ברמת גן.

העתיד: רק השמים הם הגבול

כאשר היעד הוא למקסם את הבנייה במתחם הבורסה, המוגבל בשטחו לכדי 3.7  מיליון מ"ר, הפתרון היחידי טמון בצמיחה לגובה!

הבנייה לגובה תיושם בשתי חזיתות: האחת היא הגבהת חלק מן המגדלים שכבר מפארים את המתחם על ידי הוספת קומות, ביניהם: בית קריסטל, מגדל ספיר, מגדל הראל ועוד. ואילו החזית השנייה כוללת בניית שלל מגדלים וגורדי שחקים חדשים בני יותר מ-40 קומות במסגרת תוכנית המתאר.

עם כניסתו של שאמה הכהן לתפקידו כראש העיר נתקבלה החלטה להגדיל את היקף תוכנית המתאר למתחם הבורסה ולהקים שלושה מגדלים נוספים מעבר לשניים שתוכננו בעבר: מגדל בן 120 קומות שיזכה בתואר המגדל הגבוה בישראל, מגדל בן 88 קומות ומגדל בן 77 קומות, בשטח הממוקם בין מתחם הבורסה הנוכחי לתחנת הרכבת ארלוזורוב.

כל זאת לצד מגדלי תוכנית משולש הבורסה שאושרה אשתקד, אותה יזמה החברה הממשלתית "דירה להשכיר" אשר כוללת שני מגדלי משרדים בני 45 קומות ועוד מגדל בן 60 קומות.

אם אכן תתממשנה התוכניות ויתקיים חזונו של ראש העיר, הרואה את המתחם כרובע עסקים יוקרתי מן המתקדמים בישראל עם גורדי שחקים בעלי חזות מרשימה המשלבים חזיתות שקופות ומסכים דיגיטליים חדשניים ובוהקים, אין ספק שבעוד כעשור ישתנה המתחם ללא היכר ויראה כמנהטן בלב רמת גן.